Pelvik Taban

Pelvik taban fizik tedavisi, pelvik taban ile ilgili sorunlar için bir tedavi yöntemidir. Bu özel terapi, ağrı, rahatsızlık ve yaşam kalitenizdeki bozulmalar gibi semptomları hafifletmeye yardımcı olabilecek egzersizleri ve uygulamaları içerir.

Kadınlarda pelvik taban mesanenizi önde, vajina ve rektumu arkada tutar. Rahminiz pelvik tabanın üst kısmında kaslar, tendonlar ve bağ dokusu tarafından yerinde tutulur. Erkeklerde pelvik taban bağırsakları, mesaneyi, üretrayı ve rektumu yerinde tutmaya yardımcı olur.

Gebe kadınlarda pelvik taban kasları bebek için destek sağlar hamilelik sürecinde güçlü kalması ve doğal doğum sürecinde gevşemesi gerekir.

Pelvik taban kasları, bağırsak ve mesane fonksiyonlarını kontrol etmek için kasılarak ve gevşeyerek çalışır. Örneğin, pelvik taban kasları inkontinanstan(idrar kaçırma) kaçınmak için kasılmalı ve idrara çıkma ve bağırsak hareketlerine izin vermek için gevşemelidir. Bireyler, kasları ya çok güçlü ya da çok zayıf kasıldığında idrar kaçırmaya, kabızlığa, cinsel ilişki sırasında ağrıya ya da bel, pelvik bölge, cinsel organlar ya da rektumda ağrıya katkıda bulunduğunda işlev bozukluğu yaşayabilir. Ağrı ve disfonksiyon, ameliyat, doğum, bazı tıbbi prosedürler veya önceden fiziksel istismar öyküsü nedeniyle pelvik tabanın travmasından da kaynaklanabilir.
Hem erkeklerde hem de kadınlarda pelvik taban kasları, mesane ve bağırsak fonksiyonlarını kontrol etmeye yardımcı olur ve cinsel işlev ve zevkle ilişkilidir.

Pelvik tabandaki kaslar zayıfsa veya olması gerektiği gibi çalışmıyorsa yada olması grekenden daha da aktifse buna pelvik taban disfonksiyonu denir.

Fizik Tedavi

Pelvik taban fizik tedavisi, pelvik taban disfonksiyonunun semptomlarını hafifletmek ve kasların olması gerektiği gibi çalışmasına yardımcı olmak için özel bir fizik tedavi türüdür. Bu, pelvik kaslarınızın gevşemesine ve güçlenmesine yardımcı olan çeşitli egzersizleri içerir.

Pelvik taban tedavisine başladığınızda, bir fizyoterapist semptomlarınız hakkında daha fazla bilgi edinecek ve ne kadar core dayanıklılığınız olduğunu görmek için core kaslarınızı kontrol edecektir. Fizyoterapist ayrıca pelvik taban kaslarınızın koordinasyonunu kontrol etmek için belirli aktiviteleri ve pozisyonları denemenizi sağlayacaktır.

Pelvik taban fizik tedavisinin amacı, günlük rutininize geri dönebilmeniz için semptomlarınızı hafifletmektir. Bu, mesanenizi daha iyi kontrol edebilmeyi öksürürken veya gülerken idrar kaçırmamanızı veya keyif aldığınız spor ve egzersizlere katılabilmeyi içerir.

Fizik tedavi, kadınların ilişki sırasında hissedebilecekleri rahatsızlık ve ağrıyı da giderebilir. Bazı egzersizler, kaslarının daha fazla farkına varmalarına ve daha iyi orgazm olmalarına yardımcı olabilir.

Pelvik taban fizik tedavisi, pelvik taban kaslarındaki ağrı, güçsüzlük ve disfonksiyonu tedavi eder. Bu kaslar iyi çalıştığında, kanın bağ ve kas dokusuna akmasına izin vererek hareketliliği geliştirmeye yardımcı olurlar.

Pelvik taban fizik tedavisinin amacı, daha yüksek düzeyde hareketlilik, hareket ve sağlıklı fonksiyon sağlamaktır. Ağrı veya rahatsızlık durumunda, soruna neden olabilecek kas tetik noktalarını ve sıkı bağ dokularını belirlemek için çalışılır.

Pelvik taban tedavisi sırasında, pelvik taban, karın, sırt ve diyafram dahil olmak üzere gövdeyi stabilize eden ana kasları veya merkez bölgenizi stabilize etmek ve güçlendirmek için egzersizler öğretilir. Bu aynı zamanda pelvik taban kaslarınızı yeniden eğitmeyi ve güçlendirmeyi de içerir.

Fizyoterapist hangi kasların aşırı gergin olduğunu belirler ve size koordinasyon ve hareketliliği geliştirmek için bu kasları esnetmek için egzersizler öğretir. Ayrıca size semptomları ve genel sağlığınızı ve esenlik duygunuzu iyileştirebilecek duruş egzersizleri, gevşeme teknikleri ve diyafragmatik solunumu da öğretir.

Pelvik Taban Disfonksiyonunun Belirtileri

Sık sık tuvalete gitme ihtiyacı

Kabızlık veya bağırsak hareketleriniz sırasında zorlayıcı bir ağrı

Bağırsak hareketini geçmek için gerçekten çok zorlamak veya ıkınmak

Sızdıran dışkı veya idrar (inkontinans)

Sık veya ağrılı idrara çıkma

Başka bir sebep olmadan belinizde ağrı hissetmek

Pelvik bölgenizde, cinsel organlarınızda veya rektumunuzda devam eden ağrı hissetmek. Ağrı, bağırsak hareketi ile veya bağırsak hareketi olmadan ortaya çıkabilir.

Kadınlarda pelvik taban disfonksiyonu uterus ve vajinayı etkileyerek üreme sağlığını tehlikeye atabilir ve cinsel ilişki sırasında ağrıya sebep olabilir.

Pelvik taban disfonksiyonu olan kadın veya erkekler, öksürdüklerinde, güldüklerinde veya hapşırdıklarında stres üriner inkontinans (SÜİ) veya idrar sızıntısı yaşayabilir. Bununla birlikte, durum kadınlarda daha yaygındır ve tüm kadınların yaklaşık %35'i yaşamları boyunca SUI yaşamaktadır.

Pelvik organ sarkması: Rahim, vajina, mesane veya rektum dahil olmak üzere pelvik organların normal konumlarından anormal inmesi

Stres inkontinansı: Öksürme, hapşırma, gülme, çömelme ve ağır kaldırma gibi karın içi basıncını artıran aktiviteler sırasında istemsiz idrar kaçırma

Aşırı aktif mesane: Mesaneniz istemsiz olarak kasıldığında idrar aciliyeti, sıklığı ve dürtü inkontinansı ile karakterize bir durum

Anal inkontinans: Rektumdan istemsiz gaz, sıvı veya dışkı sızıntısı

Pelvik taban miyofasiyal ağrısı: Gerilmiş pelvik taban kaslarından kaynaklanan kronik ağrı

Vajinismus: Penetrasyon ile vajinayı çevreleyen kasların kontrolsüz, istemsiz spazmı

Disparoni: Cinsel ilişki sırasında vajinal penetrasyondan kaynaklanan ağrı

Vulvodini: Vulvada genellikle gergin ve işlevsiz pelvik taban kaslarından kaynaklanan ağrı ve rahatsızlık

Pelvik Taban Disfonksiyonuna Ne Sebep Olur?

Pelvik Taban Tedavisine Ne Zaman İhtiyacınız Var?

Pelvik taban tedavisi, düşük veya yüksek tonuslu pelvik taban disfonksiyonu ve buna bağlı pelvik taban kas ağrısı olan kişiler için uygundur.

Bununla birlikte, pelvik bölgedeki ağrı her zaman pelvik taban kas disfonksiyonu ile ilişkili olmayabilir. Aşağıdaki belirtiler daha ciddi bir durumun belirtileri olabilir:

İdrar yaparken yanma hissi

Menstrüasyon sırasında ağır kanama

Şiddetli adet sancısı

Düzensiz dönemler

İdrarda veya dışkıda kan

Anormal vajinal akıntı

Ateş

Titreme

Mide bulantısı ve kusma

Uzman Hekiminize danıştıktan sonra Pelvik Taban Fizyoterapistinize danışın.